Het Mentality Drama

dinsdag 25 augustus 2015

Van het weekend kwam mij een blogpost onder ogen, waar ik echt even van bij heb moeten komen. En als ik heel eerlijk ben, spookt het nog steeds door mijn hoofd. Vandaar dat ik even in de digitale pen ben geklommen om jullie alert te maken van het drama wat momenteel speelt bij Mentality Polish.


Ik heb wel Facebook, maar ben er eigenlijk allesbehalve actief en dit hele gebeuren kwam mij dus ook pas onder ogen toen ik deze post van The Mercurial Magpie las.

Het schijnt dus dat er citroenzuur in de base zit die Mentality heeft gebruikt bij een aantal collecties, genaamd Arminex Base. Het gaat om de lakken van de neon's holo's en de neon opaques, uitgegeven tussen april en juni 2015.

Een tijd geleden heeft er dus blijkbaar op de Instagram van Mentality gestaan dat een aantal gebruikers gevoelige nagels kregen na het gebruik van de lakken en ze wilden op deze manier hun kopers erop attenderen dat die lakjes terug moesten en de kopers een nieuw flesje of een refund kregen. Helaas heeft dit alleen op Instagram gestaan, waardoor dus een he-le-boel gebruikers dit bericht nooit hebben gelezen.


Later werden er naast deze gevoeligheden ook nog eens totaal losse nagels aangetroffen na het gebruik van Mentality en ook dit werd slechts opgelost door een bericht op Facebook.

In eerste instantie heeft Mentality het netjes aangepakt voor de mensen die contact opnamen, al vind ik persoonlijk dat ze er een mail uit hadden moeten sturen omdat ze via Instagram gewoon nóóit al hun publiek hebben kunnen raken. Kijk maar eens hoe laat ik er zelf achter ben gekomen en dat is slechts één persoon op de weet ik het hoeveel...


Er werden steeds meer gevoeligheden op nagels opgemerkt en dit ging natuurlijk de social media op. Op dit punt kreeg het kleine indiemerkje het groots te verduren. Het blijkt uiteindelijk dat ze geen tests hebben laten doen op hun Arminex bases en dit was natuurlijk -logischerwijze- geen goed antwoord. Steeds meer en meer mensen durfden hun lakjes niet meer te gebruiken en wilden hun geld terug.

Uiteindelijk kwam Mentality zondag met dit schokkende bericht op hun Facebook:

De rest van de post kun je hier vinden.

Kijk, en hier zijn ze wat mij betreft echt goed de fout ingegaan. Want hoe kun je als bedrijf zijnde nou zeggen dat je stopt met je fout herstellen omdat je het financieel en psychologisch niet meer aan kunt? 

Uiteindelijk zijn hier nog heeeel veel reacties op gekomen en reden voor dit alles is dat Mentality géén verzekering heeft afgesloten voor zulke dingen en ze de refunds dus allemaal uit eigen zak hebben moeten betalen. Hier kan ik geen sympathie meer voor opbrengen, gezien Mentality in Nederland nieteens een bestaansrecht had gehad met deze manier van "zaken doen".

Quote van de Facebook van Mentality:


En het toppunt is nog wel dat tijdens deze flinke discussie er door Mentality ineens een sale van 50% werd aangeboden. Geen reacties op vragen van ongeruste gebruikers, maar wel een sale aanbieden. De prioriteit bij dit merk ligt in mijn ogen echt helemaal verkeerd.

Dat een base niet goed is, of dat er een fout ingrediënt in zit, dat kan iedereen overkomen, zelfs de grote merken zoals China Glaze en OPI. Maar de manier van afhandelen vind ik bar- en barslecht. Hun stockists zijn gestopt met het merk te verkopen en ondertussen heb ik contact gehad met Katie van Harlow&Co. Mentality geeft geen gehoor aan hun vragen en geven ook geen schadevergoeding. Alle meiden die dus lakjes van Mentality via Harlow&Co hebben gekocht, hebben een refund gekregen of een store credit, maar dus allemaal op kosten van Harlow. Zéér slecht van Mentality. Ik ben stiekem wel benieuwd of Harlow nog juridische stappen zal gaan nemen... Zoals in bovenstaand printscreen te lezen valt, zal dat het einde van Mentality betekenen. En seriously... Ik denk, na al deze vage acties van de eigenaar/eigenaren, dat dat nieteens zo'n heel slecht plan is..

Ik ben zelf nog in gesprek met Katie, dus ik weet niet wat er met mijn lakjes gaat gebeuren. Ja, ik weet dat ik ze niet meer durf te gebruiken, want ook dichtbij heeft iemand beschadigde nagels gekregen. Het is niet 100% zeker of het van de lakjes van Mentality komt, maar er is wel een grote kans. Dit waren trouwens haar nagels.

Bron: Sanne


Door dit hele gebeuren heeft mijn vertrouwen in het indiewereldje wel een beetje een deuk opgelopen. Gelukkig spelen de indiemakers hierop in en schieten er berichten van hun als paddenstoelen uit de grond, met informatie over de ingrediënten die zij gebruiken.
Tot dusver is Mentality Polish het enige merk waarbij deze eigenaardigheden zijn opgemerkt en vooralsnog gelukkig ook het enige merk die met deze base heeft gewerkt.

Ik heb zelf gelukkig geen beschadigingen opgelopen. Alhoewel, nu ik erover nadenk zijn mijn nagels de afgelopen paar weken gigantisch aan het splijten en breken. Maar gezien de temperaturen buiten, weet ik dit aan het weer, gezien ik elke herfst altijd last hiervan heb. Maar nu slaat toch wel een beetje de twijfel toe...

Ik wil jullie dus zeker niet afschrikken en ook zeker niet laten stoppen met indies kopen, want ze zijn gewoon té leuk om niet te hebben! Maar ga wel even de ingrediëntenlijst na. Op de meeste websites zijn de ingrediënten uitgebreid te vinden.

Had jij dit drama al meegekregen of lees je dit artikel met open mond, zoals ik gister? Heb je lakjes van Mentality? Waarschijnlijk heb je ze bij Harlow&Co gekocht en ik raad je dan ook aan om contact met Katie op te nemen! Of je nou wel of geen gevoeligheid hebt gehad na het lakken van de neon holo's of neon opaques. Ondanks dat ik zelf nog even op antwoord moet wachten, is mijn ervaring met de klantenservice tot nu toe áltijd meer dan goed geweest en ik weet dan ook zeker dat Katie met een correcte oplossing komt.

Edit: Nu schijnt het dus zo te zijn dat Mentality dit al enige tijd van tevoren weet en is er dus sprake van opzet.. Ik weet even niet zo goed meer wat ik ervan moet denken. Ik weet dat ik mijn neon lakjes van dit merk in elk geval nooit meer aan raak. En of ik ooit nog nieuwe lakjes van dit merk koop? Ik gok van niet.. Wil je álles lezen, klik dan even hier. Wel engelstalig.

Update 27-8: Mentality wil dat er contact opgenomen wordt als je schade aan je nagels hebt opgelopen, of lakjes in je bezit hebt. Mijn advies is om de lakjes dus nog niet weg te gooien en contact op te nemen!! Dit kan via recall@mentalitynailpolish.com .



6 opmerkingen :

  1. Oef, heftig! En heel slordig hoe ze hier mee omgaan. Zeker omdat ze er dus blijkbaar nog wel een sale in kunnen gooien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I only found this out yesterday when I was reading a post. It's really bad what's happened to the people. What are the long term effects and how well with their nails heal?

    I've never tried this brand and don't own any!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're lucky! Althougt.. We got a REALLY nice store credit from Harlow and Co. Thumbs up for that store!!

      It will heal, eventually. I understand that it has to grow out, so it will take a lot of time... Poor girls! I'm not sure if there are long term effects... Think if your nail falls of, it's bad enough!

      Verwijderen
  3. Wo! Wat erg! Ik heb dit helemaal niet meegekregen en ben echt in shock!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat had ik ook hoor, wist echt niet wat ik las! Gelukkig is het wel enigszins gezakt ondertussen, maar nu sta ik keer op keer versteld van de bijzondere wendingen die het neemt door de acties van de makers achter Mentality...

      Verwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs